Deel 3 - wat een toestand!

2 januari 2020 - Balnarring, Australië

Maandagavond 30 december kregen we een sms van Michael dat ze waren geevacueerd in Mallacoota vanwege de bosbranden. De enige weg om uit dat gebied te komen was door de branden afgesloten. Michael en Ingrid met hun gezinnen zijn naar de zee gegaan waar Michael zijn boot ligt. Er is een tent opgezet en ze hebben op de boot geslapen.

De volgende dag, oudejaarsdag, zijn we naar tante Truus gegaan. Zij was druk met haar oliebollen en appelflappen en compleet in de stress, logisch!

We hebben daar met hun, vriendin Patty, Dick en Pam en hun vriendin Lorain oudejaarsavond gevierd. Vreemd genoeg werd in Coronet Bay een heel gebeuren georganiseerd, een soort truckfestival, met honderden mensen, bij het strand. Er was ook een muziekbandje en zelfs een kraampje met Dutch poffertjes.

Daarna gingen we kaarten, natuurlijk!, en hebben daar  een nieuw spel geleerd: Remi. Onwijs leuk! Om een uur of tien was er vuurwerk, voor de veranda, wat was dat genieten, maar ook erg dubbel natuurlijk, vanwege de familie.

We hebben ondanks alles toch een fijne avond gehad.

Op nieuwjaarsdag hebben we besloten om toch verder op reis te gaan, maar wel in de buurt van de familie. We hadden dus eigenlijk op nieuwjaarsdag richting Mallacoota vertrokken, en zouden daar 2 januari aankomen. Dat ging uiteraard niet meer door.

We zijn vertrokken naar een motel in Balnarring, waar we even plan-de-campagne hebben gemaakt. Ondertussen kwamen er berichten van Debbie en Ingrid dat ze veilig zijn, ze zitten wel in de rook, maar ze zitten daar nog wel vast, kunnen geen kant op. Er zijn boten en helicopters onderweg om duizenden mensen te bevrijden uit dat gebied. We zijn best ongerust, want er worden zaterdag weer zeer hoge temperaturen opgegeven met harde wind. Daar is het 30/12 ook fout mee gegaan. De evacuatie van al die mensen zal dagen in beslag nemen.

Wij gaan morgen door naar Frankston. We hebben daar nog een cabin op een camping voor ruim een week kunnen boeken. Dit is vlak bij de zee en vlak bij de familie. Dan hebben we toch nog een soort vakantiegevoel. We hebben ook serieus overwogen om eerder naar huis te komen, niet vanwege gevaar, want we zijn veilig, maar omdat het eigenlijk niet meer leuk is. Het is dat we nog een cabin hebben gevonden, wat erg moeilijk was, anders hadden we eerder naar Brisbane (ome Arie en tante Ria) gegaan en dan naar huis. Maar nu gaan we dus toch nog een week vakantie houden, hopen dat we Ingrid en familie en Michael en familie nog zien, dan vertrekken we 13 januari tot 17 januari naar Brisbane en daarna nog de 20e naar de Australian Open.

Vandaag zijn we naar een strandje gereden in Flinders, hier vlakbij, en dat was een onverwacht genoegen. Er was veel te zien, en er stond een kar met hele verse mosselen. De verkoopster vroeg of ik wist hoe je mosselen moet eten, haha. Cock is lekker in het gras gaan luieren en ik op het strand. De temperatuur was rond de 21 graden, super! Het was een heerlijke dag. Terwijl ik dit schrijf zit Cock binnen voor de buis om nieuws over de hele bosbrandsituatie te bekijken. Er wordt hier veel aandacht besteed aan voorlichting en waarschuwingen.
We hopen in ons volgende bericht te kunnen melden dat iedereen weer veilig thuis is.

1. Kees en Anja:
    3 januari 2020
    Hai lieverds,
    We hebben inmiddels al contact gehad.
    We wensen jullie allemaal heel veel sterkte toe. Erg fijn om te horen dat jullie veilig zijn. En blij toe en onwijs fijn dat Michael met fam. en Ingrid met fam. op een veiligere plek zitten bij de zee !!!! Heftig allemaal hoor. Hopen maar dat ze binnen niet al te lange tijd safe weer daarvandaan kunnen. Wie weet ontmoeten jullie elkaar nog even (dat zou super zijn). Hier volgen we ook alle nieuws uit/over Australië. Nogmaals voor allemaal STERKTE!!!!
    XXX en liefs ons
  2. Cees & Wil:
    3 januari 2020
    Hoi luitjes , jammer dat jullie de Australische reis eerder moeten beëindigen ( begrijpelijk ) .
    Goede reis terug .