De familie is weer veilig thuis!!!!

5 januari 2020 - Coronet Bay, Australië

Gistermiddag zijn Ingrid en Michael met gezinnen weer veilig met de boot aan land gekomen. Ze hebben 17 uur op het schip gezeten en niet geslapen. Iedereen was behoorlijk uitgeput hoorden we. De afgelopen week, vanaf 30 december, was een hel voor hun geweest, maar nu zijn ze allemaal weer veilig thuis, godzijdank!!

Vanochtend belde Ingrid even met tante Truus en vertelde dat ze haar haar al twee keer had gewassen maar dat het nog steeds naar rook ruikt. Alles is natuurlijk vies en stinkt!! Maar het allerbelangrijkst is dat ze weer veilig thuis zijn. Nog steeds zijn er veel waarschuwingen voor bosbrandgevaar en net kwam er weer een melding voor Victoria dat er rookvorming is.

Wij waren vrijdag 3 januari naar Frankston gereden waar we voor een week een cabin hadden geboekt. We waren daar veel te vroeg en gingen aan het strand een bakje koffie doen. Onderweg zagen we al wat mist. Ik zei tegen Cock: dat zal wel rookvorming van de bosbranden zijn. Nee joh, dat kan niet zei Cock. Toen we uitstapten wisten we het meteen: bosbrandrook, en niet zo'n beetje, het prikte in mijn ogen en was niet prettig.  Er lag een hele deken van rook over het land. Toen hebben we besloten niet naar die camping te gaan, terug naar tante Truus te rijden en van daaruit gaan regelen om eerder terug naar huis te gaan. Je kunt ook bijna niets meer doen; bijna overal langs de zuidoostkust zijn bosbranden, of een hoge dreiging ervan. En dan ook nog die smerige rook. We hebben hier gewoon niets meer te zoeken. Gisteren en vandaag was de rook overigens wel een stukje minder.

We hebben dus tickets geregeld dat we dinsdag terugvliegen. Zijn nog bezig om alles wat we hadden geboekt te annuleren. Ook ome Arie en tante Ria ingelicht dat we niet naar hun in Brisbane komen. Ze begrijpen dat, maar vinden het natuurlijk ook erg jammer. Dus we zijn nog even druk daarmee.

Gisteren zijn we nog naar Phillip Island naar een wild life park geweest en daar hebben we veel kangoeroes met zelfs Joey's in de buidel gezien. We zullen er wel foto's van plaatsen.

We hadden gedacht dat we de familie misschien nog konden ontmoeten nadat ze waren gered, maar die zijn zo vreselijk uitgeput, dat dat niet meer lukt. Wij hadden onze terugreis eerst op maandag gepland, maar omdat we hun wilden zien nog voor de zekerheid naar dinsdag verzet. Maar we begrijpen het wel natuurlijk, ze hebben heel wat te verwerken en te regelen nu. Dus gaan we morgen nog een dagje naar Phillip Island, misschien kunnen we de pinguins dan toch nog zien, want dat is gisteren mislukt; het was uitverkocht. Dinsdag vliegen we pas 's avonds, maar gaan we wel vroeg naar Melbourne, dan kunnen we die stad ook nog even zien, want we zijn daar nog niet geweest. We komen op 8 januari begin van de middag aan op Schiphol.

Het is jammer maar helaas, deze vakantie was heel fijn en we hebben mooie dingen gezien, maar vanaf 30 december was het allemaal ineens tóch even anders!

We vinden dat we eigenlijk ook wel geluk hebben gehad: wij zouden op 2 januari aankomen op Mallacoota, als die bosbranden 2 dagen later waren geweest hadden we er ook middenin gezeten. Tante Truus en ome Bart zouden vrijdag de 3e aankomen, die zijn dus ook thuis gebleven.

1. Joop en Els:
    5 januari 2020
    Het is waardeloos maar wel goed dat iedereen van de familie weer veilig is
  2. Joop en Els:
    5 januari 2020
    Hoi Cock en Ria, allereerst is het fijn om te horen dat jullie veilig zijn. Kan me voorstellen dat jullie eerder naar huis komen, denk dat het vakantiegevoel minder is geworden. Wij zien ook beelden van de bosbranden en het is vreselijk voor die mensen dieren en de natuur. Wens jullie een veilige terugreis naar huis. Groetjes dikke kus van de Pronkjes💋
  3. Carin:
    Goede reis terug
    Carin en Harold
  4. Jacqueline Zopfi:
    Hoi Cock en Ria,
    Wat fijn om van jullie te horen!
    Gelukkig is de familie weer veilig thuis en dat is bet allerbelangrijkste!
    Vervelend voor jullie dat de reis nu zo uitgaat als een nachtkaars,zeg.
    Veiligheid voor alles en wij zijn blij dat jullie weer terug komen.
    Misschien kun je er nog een goede afsluiter van maken.
    Even weg met de zorgen en nagenieten van de gezellige en veilige dagen.
    Een veilige vlucht huiswaarts!
    Liefs
  5. Roelof en Diny:
    5 januari 2020
    Jammer van al die branden. Het lijkt ook wel of half Australie in de brand staat.
    Gelukkig zijn jullie niet in gevaar geweest en heb jullie het grotendeels wel naar het zin gehad. Ook jammer dat jullie niet naar je tennis kunnen....We zien jullie weer snel in Gouda...liefs
  6. Kees en Anja:
    Hai lieverds,
    Wat HEFTIG toch allemaal hé!!!!
    Maar het aller aller belangrijkste is, dat Michael en fam. en Ingrid en fam. veilig terug zijn. Super jammer natuurlijk dat jullie ze niet hebben kunnen ontmoeten, maar begrijpelijk ná zo'n onwijs zware periode van "overleven"!!!!
    Lieffies, voor jullie ook heel jammer dat er veel geannuleerd moest gaan worden, maar idd heel verstandig "veiligheid voor alles". Zo blij dat jullie en tante Truus en Oom Bart niet in het bosbrand-gebied Mallacoota aangekomen zijn. Dat was zoals jullie zelf al zeiden "GELUK"!!!!
    We hopen dat jullie misschien nog, met een beetje geluk, de pinquins kunnen spotten in Phillip Island. Dat zou mooi zijn!!!
    We wensen jullie een goeie, rustige vlucht terug naar Holland.
    Liefs, knuf en XXX Kees en Anja
  7. Ria:
    5 januari 2020
    We gaan vandaag toch nog naar Michael en Debbie op de koffie, super he!
  8. Ibo:
    6 januari 2020
    Hoi Ria en Cock,
    Wat vervelend dat jullie de reis moeten afbreken ivm de branden! Gelukkig hebben jullie nog wel een mooie vakantie gehad!
    Reden om terug te gaan toch? :-) Australian open moet toch van de bucketlist.
    Fijn dat met de familie alles goed is.

Goede reis!